вторник, 14 април 2009 г.

Как се каляваше изборният закон...

Много промени по изборния закон на малката България с многото партии, много чудо...

Нужно е обобщение. Да го видим:

За изборната бариера и мажоритарния вот
(по Христо Христев)
В прокрадващите се от страна на БСП-ДПС разрешения, с озадачаващата помощ на консерватора-бивш земеделец Яне Янев, има два момента, които не могат да бъдат определени по друг начин, освен като грубо посегателство срещу демократичните принципи:
- Вдигането на изборната бариера на 8 и повече % е решение, което колкото и разните апологети на тази анадолска мярка да си смучат аргументи от пръстите, не се вписва в европейските демократични стандарти. Подобна бариера не съществува в нито една нормална развита европейска демокрация. Близка до тази обща бариера има само в Турция -10 % и тя е обект на системни критики от всички наблюдатели, ангажирани с процеса на укрепване на демокрацията в страната, особено в контекста на кандидатурата на Турция за присъединяване към ЕС;
- Още по-скандално решение е предлаганият избор на 31 народни представители в едномандатни избирателни райони, с крайно различен брой избиратели. Подобна формула е грубо нарушение на един от основните принципи на демократичните избори, който изисква зад един мандат да стоят относително равен брой граждани. Къде е зачитането на този принцип, ако София, Пловдив, Варна, Бургас, където живее почти половината население на България, излъчат 6 народни представители , а останалите райони, където живее останалата ½ от населението на страната излъчи 25 народни представители? И не е ли всъщност този ход, изключително перфиден опит от една страна да се „похарчи” идеята за мажоритарен избор, да се създава манипулативна представа за промени в обществото, а от друга страна, да се изкриви представителството на точно тези райони, които традиционно силно гласуват не за БСП и ДПС, а за десницата? И където впрочем на последните местни избори БСП варираше между 3-та и 6-та политическа сила (по гласове на кандидатска листа за съветници, което е същинският партиен вот на местни избори)?

За останалите промени
(по Николай Павлов)
- Регионални преброителни центрове - ОТХВЪРЛЕНО (За да могат изборджиите на селско и махленско ниво да се отчитат стриктно нагоре по веригата)
- Гишета вместо "тъмни стаички" - ОТХВЪРЛЕНО (За да могат гласоподавателите спокойно да документират "правилния" избор, преди да получат хонорара си от десятника пред секцията)
- Преференциален вот - ДА, но с праг от 15% ( За да няма практическа възможност да се скърши хатъра на партийния бос)
- Интегрална бюлетина - ОТХВЪРЛЕНО ( Понеже на някои наши съграждани им е по-лесно да гласуват за номер. За тях например, президент на Р България е "номер 3", а не Георги Първанов)
- Депозит за участие в изборите - 50 000 лв. (Безпрецедентно висок спрямо българските стандарти. За да бъдат максимално затруднени по-малки партии, които не са на бизнес хранилка)

Сега какво?
Очаква се президентът Първанов да наложи вето на закона, както беше обещал, че ще направи, ако депутатите увеличат прага за коалициите.
Ако ли не, очаквайте скоро връщане и на член първи.

2 коментара:

  1. Малките и новите партии. Или въобще партиите, които нямат мутри зад гърба си. Не съм сигурна, че "Зелените" могат да се класифицират като малка партия, но определено са в категориите "нови" и "нефинансирани от мутри". Безобразно е, нямам думи просто...

    ОтговорИзтриване
  2. Когато режат политическите ни права, не ни остава нищо друго освен гражданска мобилизация на отстранените и заявяване волята им с масови демонстрации - достатъчно големи за да представляват "гласуване с краката". Понеже повечето хора нямат Интернет - да организираме пикети за повсеместно създаване на групи за масови демонстрации при общи искания и отказ на политически права /като този/.

    ОтговорИзтриване