четвъртък, 2 април 2009 г.

Днес за пореден път ще се опита да се прокара в ЗЕС безконтролен достъп до трафичните данни!

Днес (02 Април 2009 година) отново и за пореден път,
  • В нарушение на правилника на парламента (отхвърлени текстове да се гласуват отново по-малко от 6 месеца след гласуването им)...
  • В противоречие и с двете комисии, през които уж трябва да премине задължително обсъждането (и Комисията по Вътрешна Сигурност към НС и Комисията по Транспорта и Съобщенията отхвърлиха предложението като нарушение на Правилника на НС и нарушение на конституцията)...
  • В противоречие с мотивацията на ВАС при отхвърлянето на Наредба 40...
  • В противоречие с мнението на Омбусдмана на РБ господин Гиньо Ганев...
  • В противоречие с изразеното чрез гласуване, само преди един месец мнение на 144 депутати, с учудващо мнозинство (само един въздържал се)...
  • В противоречие с мнението на Дирекция Европейски съюз към НС...
  • В противоречие дори с мнението на председателя на парламента господин Пирински (който върна предложението за да мине на обсъждане на комисиите)...
  • В противоречие с мнението на гражданските организации като Програма за Достъп до Информация (организацията осъдила и отменила чрез ВАС Наредба 40), Електронна Граница и други...
  • При това с пуснато билетче за гласуване, още преди да е почнато обсъждането в комисиите...
  • След целогодишна история от скандали (включително изтеклата информация за незаконни и противоконституционни според тълкованието на ВАС проследени 40000 граждани в 330000 разпечатки на разговори)...
... група депутати от управляващите партии ДПС (все още мандатоносител) и БСП (мнозинство) и независимият депутат Христо Величков (с ДС картонче и Бивш Директор на Националната Полиция от 90-те години), влязал в парламента от Атака (но отлюспен), внесоха отново СТАРИТЕ ТЕКСТОВЕ (отхвърлени от ЗЕС и отменени от Наредба 40), ударно, за гласуване ДНЕС, които дават безконтролен достъп до трафичните данни на гражданите в полза на МВР.
Законопроект, който в известен тълкователен смисъл е и противоконституционен нарушавайки правото на личен живот и защитата от следене и проследяване (освен ако не е заложена в закон, за тежки престъпления и със сакнция от Съдия) на гражданите.

Трафичните данни крият като термин за какво точно става въпрос, а именно:

Сегашният Закон за Електронните съобщения дава правото на оторизираните институции да проследяват:
  • Кой с кого е говорил, кога, и за колко дълго време, както и съответното лице по нататък по веригата
  • Кой с кого е комуникирал, кога и за колко дълго време, дори в Интернет
  • Забранява анонимните договори и анонимните телекомуникационни услуги (тоест дори предплатените карти и ваучърите им ще се регистрират срещу лична карта)
  • Изисква от мобилните оператори да рапортуват (чрез location записите, по силата на сигнала регистриран в клетките от телефонния апарат) кой телефонен апарат къде се е намирал във всеки един момент (и при разговор), с точност по-висока от 100 метра. Тоест тук не става въпрос само кой с кого си е комуникирал, но и кой къде и кога ходи и от къде с кого си комуникира, както и с кого се среща (два телефона на две оперативно интересни лица са били един до друг в определен момент)
  • Дава възможност на оторизираните силови институции да блокират без мотивация, за неопределено време, произволна телекомуникационна или електронна услуга на един или много граждани, при заплаха за охраняемо лице (например ако сайт в интернет разкрива корупционни истини за политическо лице охранявано от НСО, той може да бъде спрян, поради заплахата за сигурността на това лице) или при защитата на националната сигурност или в името на борбата с тероризма
Но всичко това, само ако има МОТИВАЦИЯ (изразена в разследване за или поради престъпление, тежко или компютърно, но поради плаващите присъди у нас, всяко престъпление освен най-простите влиза в графата – отвличане, изнасилвания, педофилство, хакерство), само ако има РАЗРЕШЕНИЕ (от Съдия или оторизирано от Министъра на МВР лице) в рамките на 24 часа ИЛИ ОТОРИЗИРАНО ДО 24 ЧАСА СЛЕД ПРОСЛЕДЯВАНЕТО (тоест ако МВР мисли, че законът го бави, това не е съвсем вярно. Всяко забавяне си е поради вътрешни проблеми на МВР).
Също така сега действащия (ако още е така, то действа от дни) ЗЕС изисква данните да се пазят от операторите (а не от МВР, известно със скандални нарушения на ЗСРС и неунищожаването на неизползваните в СЪД СРС-та след изминаването на законния срок) и те да бъдат унищожавани от тях, както и да бъдат предоставяни след оторизирана заяка (тоест немотивирано просто преглеждане няма да бъде допуснато освен при доброволно желание от страна на оператора, и то само ако няма страх от насрещно преследване за незаконно действие).
Всичко това очевидно не пречи истински на МВР да оперира, и едновременно с това дава известно количество гаранция, макар и не достатъчна, за гражданските и конституционни права и свободи.

Новото предложение на депутатите от БСП, ДПС и независим обаче предлага (като поправка):
  • Да отпадне „тежкото престъпление” и въобще мотив за достъп (заменайки го с оперативна необходимост) тъй като ... (това едва ли не изисква повишаването на грамотността на оперативните служители и промяна на вътрешните процедури на ведомството, които са толкова статични, че държавата трябва да нагласи законодателството си по тях, вместо те да се нагодят към изискванията на държавата).
  • Данните да се предоставят „чрез пасивен терминал” от операторите на МВР, което значи, че операторите ги предоставят, а МВР решава вътрешно кой и за какво ще ги достъпва, и кога и дали ще се унищожават, без значение от законовият срок. Оправданието за това на вносителите е – че съществува теоретичната възможност проследявания престъпник да обиколи и унищожи всичките си данни от всичките оператори, преди МВР да успее да се задвижи вътрешно и да ги събере. Сиреч отново гражданите са виновни, задето МВР е бавно.
  • Предлага се да бъде записано в ЗЕС голямо количество дирекции в МВР, които да имат достъп до данните (въпреки че това не е законово правилно да се описва точно в ЗЕС и противоречи на правото, законодателният процес и други закони), плюс добавката министъра на МВР да може да оторизира неограничено количество (случайни) частни лица, които също да имат правото да достъпват данните безконтролно.
  • Предлага се и да отпадне въобще съдебната санкция и разрешение, защото „тя пречи на МВР” (с оправданието, че забавянето на МВР, нищо че може да действа според ЗСРС и преди да има разрешение, може да позволи на престъпника да обиколи, и да се договори безсвидетелно, да хакне и унищожи данните си във всичките оператори).
  • За защита на потребителите е предложено да има един регистър в който просто да се описва, че са достъпвани данни (без значение от мотивацията) по подобие на вече скандално известния видео регистър (според Комисията за Защита на Личните Данни от миналата седмица), който се оказа, че не се попълва, и че от това не следва нищо (никакво наказание и никакво задължение) в МВР.
Целият път на прокарването на тези поправки (наредбата, скандалите около ЗЕС, преправянето на текстовете приети от комисията, вкарани като различни в парламента) и използването на достъп до 330000 разпечатки на 40000 лица от миналата година (в противоречие на конституцията според тълкованието на ВАС, както и в противоречие на НПК според други юристи) е скандален и в много отношения незаконен, или близо до ръба на законноста, но отвъд, и говори изключително лошо за начина, по който върви законодателният процес у нас.

И на този фон и с този опит е изключително интересно как представителите на МВР и техните лобисти са склонни да обвиняват всеки свой противник (които до този момент се позовават изцяло на закона и нямат нито едно незаконно действие), че е подкупен от престъпниците (интересно как престъпниците имат толкова много пари за да подкупят толкова много хора и реномирани организации). Все едно крадеца да вика дръжте крадеца.

Ние като гражданско общество не трябва да допускаме не само да се правят такива промени в законодателството в ущърб на защитата на гражданските свободи. Но трябва да сме против въобще да се допуска такова нагло изкривяване на законодателният процес в държавата.

Няма кауза, колкото и добра да е тя, която да заслужава да се осъществи с такива мръсни средства (например подмяна на текстовете гласувани от комисията на път към парламента – един от скандалите в по предното гласуване).
Как такива действия ще раждат горди полицейски дознатели и антимафиоти следващи законодателен процес прокаран по престъпен и мафиотски начин?

Ако утре цялата опозиция плюс НДСВ и поне няколко депутата от БСП и ДПС (тъй като Атака е извън парламента, БСП и ДПС имат сборно един депутат повече от всички останали партии) не отхвърлят промените, то България ще стане първата страна в ЕС с толкова безконтролен достъп до трафичните данни (4/5 от държавите в ЕС изискват съдебна санкция за достъп до трафичните данни, а останалите изискват доста сложен контрол и рапорти. Немотивиран и чисто оперативен достъп не е разрешен никъде).

И ако вие не подкрепяте този законопроект и сте против тези промени, и не се страхувате да бъдете обвинен от представители на МВР, че щом изразявате гражданската си позиция, значи защитавате престъпни интереси, а не собственият си интерес (което може би според обвиняващите е равностойно) се обадете на всичките представители на медии, които познавате както и на депутатите от вашият район (които са избрани от ВАС в парламента уж за да представляват ВАШИТЕ интереси)! Спешно е!

Историята на скандалните промени можете да проследите в блога на Богомил Шопов.

Ето мнението по случая на:

Богомил Шопов (Електронна Граница) – ЗЕС пак в програмата на НС

Боян Юруков – МВР ви следи... или 4-те заблуди на подслушването

Делян Делчев – Престъпника вика „другите са престъпници”: Няма шега, утре гласуват ЗЕС давайки безконтролен достъп до трафичните данни на гражданите!

Иван Бедров (РЕТВ) – А като мине първи април...

Минчо Спасов (председател на Комисията по Вътрешна Сигурност към НС) – чпен 251 от ЗЕС (... ЗЕС е достатъчно добър в тази си форма)

Борислав Ралчев (НДСВ) – промените в ЗЕС могат да бъдат използвани за икономически шпионаж

Мнението на Дирекция Европейски съюз оборващо мотивацията на вносителите от БСП и ДПС за новите промени връщащи отхвърлените текстове

Мнението на Омбусдмана на РБ господин Гиньо Ганев срещу продължаващите опити за нарушаване на гражданските и конституционни права от страна на МВР

Мнението на Програма за Достъп до Информация срещу повторното преразглеждане на ЗЕС и петицията и срещу това, подписана от над 1500 души

Вестник СЕГА - МВР си връща контрола ... днес промените в ЗЕС ще бъдат гласувани спешно и в нарушение на правилника на НС

Вестник Дневник – Вътрешната комисия отхвърли промените за следене в Интернет ... но въпреки това те ще бъдат гласувани в парламента

Mediapool.bg – Парламентът е на път да разреши на МВР тотално следене в Интернет

News.bg – Скандална промяна в ЗЕС върви към приемане

Няма коментари:

Публикуване на коментар